klauzury LS 2022
Labutí jezero
Vasilisa Simochkova 1. BcA, 2022
Interaktivní média
video instalace
„Labutí jezero“ – balet Čajkovského, který byl vytvořen v roce 1876 a který se stal
neoddělitelnou částí Ruska a Sovětského svazu.
„Labutí jezero“ je příběh o lásce a kletbě. V 30. letech bylo toto představení zjednodušeno
sovětskou vládou a uděláno více heroickým. Takto, v sovětském scénáři „Labutího jezera“
se nezůstala žádná hloubka. Balet se proměnil v nejpopulárnější nadužívanou inscenaci
režimu, vstupenky na něj byly předávané na stranických sjezdech, na něj povinně chodila
každá zahraniční delegace atd.
- listopadu roku 1982, místo obyčejného televizního programu, taky bylo vysíláno
„Labutí jezero“. V tento den zemřel Leonid Brežněv. Za 2 roky „Labutí jezero“ se začalo
hrát znovu, v den, kdy zemřel generální tajemník Urij Andropov. Opět za rok diváci
sledovali balet v televizi, protože zemřel Konstantin Černěnko. Tak se nejdůležitější balet
Sovětského Svazu přeměnil do pohřební písně.
- srpna roku 1991 začal „Srpnový puč“, který urychlil rozpad Sovětského Svazu. A proto
od 19. do 22. srpna, 4 plné dny, v televizi běželo jen „Labutí jezero“.
Jak vidíme, nejpopulárnější balet Čajkovského se stal štítem pro propagandu. V situaci
když vláda neměla slova, anebo když nechtěla aby lidé se dozvěděli o skutečných
událostech, pouštěla „Labutí jezero“. Kdysi příběh o princezně se stal symbolem smutku,
který zažil revoluce a státní převraty.
V televizích jsou oči všech lidí, za jejich vlády, ukazovali ten pohřební balet. V poslední
televizi vidíte oči Putina, protože už několik let Rusové čekají, až znovu uvidí „Labutí
jezero“. A podle mě, 24. února si Putin podepsal rozsudek, tak teď je čas na tento balet.
Bludný kruh
Natálie Sedláčková, 2. BcA, 2022
Interaktivní média
instalace
V této práci se zabývám fenoménem overthinkingu. Jedná se o přílišné přemýšlení, které je pro nás
ve výsledku více škodlivé než užitečné. Nadměrné přemítání o problémech či řešení situací je
většinou zdlouhavé, stresující a ve většině případu nepřináší logické řešení situace.
Pro samotnou práci je proto použito médium fotografií na termopapíru.
Výběr termopapíru je záměrný. Stejně jako velké množství myšlenek, které pro nás byly v danou
chvíli důležité a stresující, obraz na termopapíru časem zanikne.
Vítej zpátky
Alžběta Remišová, 2. BcA, 2022
Interaktivní média
instalace
Pocit odcizení a objetí okamžiků v meziprostoru. Útlum. Hledání. Pak možná znovu přijde nedobrovolná akceptace času, znovuobjevení řeči, prostoru a hmatu.
Člověk přenesený do 3D prostoru postupně mizí v linkách, jenž jsou na pomezí deště a chyby. V druhé části je obraz zase vypalován. Pohled 1. osoby pak odkazuje ke hře, nicméně gesto rukou už do hry nezapadá.
(un)necessary anxiety
Anna Gottwaldová, 3.BcA, 2022
Interaktivní média
instalace
konzumace informací, úzkost, klaustrofobie.
Medicamentum malum
Anna Gottwaldová, 3.BcA, 2022
Interaktivní média
instalace
nadužívání léků na tlumení bolesti.
Konec
Jáchym Zvoníček, 2. BcA, 2022
Interaktivní média
video instalace
Chaos neustále se opakující série okamžiků a výstřižků z mého běžného života vykresluje vzájemné
propojení v jedné společné vlastnosti – situace či činnosti nenabudou svého potenciálu. Nejsou
dokončeny. Kresby jsou nedokreslené, talíře nedojedené, tkaničky nesvázané, texty písní nedopsané.
Odložené. Skrze tento snímek se snažím sám přijít na důvod, proč nechávám vždy věci bez finální
tečky, a všem se jim společně snažím alespoň touto cestou najít jakýsi konečný stav a smysl. Nechat
je tak už za sebou a začít se věnovat mnoha jiným věcem, které ve stejně velké pravděpodobnosti
také nedokončím.
Můj hlas ve zvukové stopě zde interpretuje mé roztržité myšlenky, které se vzájemně přehlušují, a
pospolu jim není mnohdy rozumět, v rámci instalace jsou proto spuštěné všechny pro každé zařízení
současně. Aby tak, jak se já nedokážu soustředit na jedinou věc od začátku až do konce, mohl vnímat
současně i divák.
YouLoot
Olga Štenglová, 3. BcA, 2022
Interaktivní média
projekce
3d animace je složena z videí, která jsou asociovaná tématem, nebo určitou sociální skupinou a nabídlo mi je pod klíčovým slovem samotné youtube. Dílo navozuje atmosféru přehlcení sociálních médií a naší neschopnost vstřebat vše, část kterou vidíme je založena na algoritmu. Inspirovala jsem se grafickou vizualizací algoritmu, která připomíná bludiště.