klauzury LS 2022

 

Labutí jezero

Vasilisa Simochkova 1. BcA, 2022

Interaktivní média

video instalace

 

„Labutí jezero“ – balet Čajkovského, který byl vytvořen v roce 1876 a který se stal

neoddělitelnou částí Ruska a Sovětského svazu.

 

„Labutí jezero“ je příběh o lásce a kletbě. V 30. letech bylo toto představení zjednodušeno

sovětskou vládou a uděláno více heroickým. Takto, v sovětském scénáři „Labutího jezera“

se nezůstala žádná hloubka. Balet se proměnil v nejpopulárnější nadužívanou inscenaci

režimu, vstupenky na něj byly předávané na stranických sjezdech, na něj povinně chodila

každá zahraniční delegace atd.

 

  1. listopadu roku 1982, místo obyčejného televizního programu, taky bylo vysíláno

„Labutí jezero“. V tento den zemřel Leonid Brežněv. Za 2 roky „Labutí jezero“ se začalo

hrát znovu, v den, kdy zemřel generální tajemník Urij Andropov. Opět za rok diváci

sledovali balet v televizi, protože zemřel Konstantin Černěnko. Tak se nejdůležitější balet

Sovětského Svazu přeměnil do pohřební písně.

 

  1. srpna roku 1991 začal „Srpnový puč“, který urychlil rozpad Sovětského Svazu. A proto

od 19. do 22. srpna, 4 plné dny, v televizi běželo jen „Labutí jezero“.

 

Jak vidíme, nejpopulárnější balet Čajkovského se stal štítem pro propagandu. V situaci

když vláda neměla slova, anebo když nechtěla aby lidé se dozvěděli o skutečných

událostech, pouštěla „Labutí jezero“. Kdysi příběh o princezně se stal symbolem smutku,

který zažil revoluce a státní převraty.

 

V televizích jsou oči všech lidí, za jejich vlády, ukazovali ten pohřební balet. V poslední

televizi vidíte oči Putina, protože už několik let Rusové čekají, až znovu uvidí „Labutí

jezero“. A podle mě, 24. února si Putin podepsal rozsudek, tak teď je čas na tento balet.

 

Bludný kruh

Natálie Sedláčková, 2. BcA, 2022

Interaktivní média

instalace

 

V této práci se zabývám fenoménem overthinkingu. Jedná se o přílišné přemýšlení, které je pro nás

ve výsledku více škodlivé než užitečné. Nadměrné přemítání o problémech či řešení situací je

většinou zdlouhavé, stresující a ve většině případu nepřináší logické řešení situace.

Pro samotnou práci je proto použito médium fotografií na termopapíru.

Výběr termopapíru je záměrný. Stejně jako velké množství myšlenek, které pro nás byly v danou

chvíli důležité a stresující, obraz na termopapíru časem zanikne.

 

Vítej zpátky

Alžběta Remišová, 2. BcA, 2022

Interaktivní média

instalace

 

Pocit odcizení a objetí okamžiků v meziprostoru. Útlum. Hledání. Pak možná znovu přijde nedobrovolná akceptace času, znovuobjevení řeči, prostoru a hmatu.

Člověk přenesený do 3D prostoru postupně mizí v linkách, jenž jsou na pomezí deště a chyby. V druhé části je obraz zase vypalován. Pohled 1. osoby pak odkazuje ke hře, nicméně gesto rukou už do hry nezapadá. 

 

(un)necessary anxiety

Anna Gottwaldová, 3.BcA, 2022

Interaktivní média

instalace

 

konzumace informací, úzkost, klaustrofobie.

 

Medicamentum malum

Anna Gottwaldová, 3.BcA, 2022

Interaktivní média

instalace

 

nadužívání léků na tlumení bolesti.

 

Konec

Jáchym Zvoníček, 2. BcA, 2022

Interaktivní média

video instalace

 

Chaos neustále se opakující série okamžiků a výstřižků z mého běžného života vykresluje vzájemné

propojení v jedné společné vlastnosti – situace či činnosti nenabudou svého potenciálu. Nejsou

dokončeny. Kresby jsou nedokreslené, talíře nedojedené, tkaničky nesvázané, texty písní nedopsané.

Odložené. Skrze tento snímek se snažím sám přijít na důvod, proč nechávám vždy věci bez finální

tečky, a všem se jim společně snažím alespoň touto cestou najít jakýsi konečný stav a smysl. Nechat

je tak už za sebou a začít se věnovat mnoha jiným věcem, které ve stejně velké pravděpodobnosti

také nedokončím.

Můj hlas ve zvukové stopě zde interpretuje mé roztržité myšlenky, které se vzájemně přehlušují, a

pospolu jim není mnohdy rozumět, v rámci instalace jsou proto spuštěné všechny pro každé zařízení

současně. Aby tak, jak se já nedokážu soustředit na jedinou věc od začátku až do konce, mohl vnímat

současně i divák.

 

YouLoot

Olga Štenglová, 3. BcA, 2022

Interaktivní média

projekce

 

3d animace je složena z videí, která jsou asociovaná tématem, nebo určitou sociální skupinou a nabídlo mi je pod klíčovým slovem samotné youtube. Dílo navozuje atmosféru přehlcení sociálních médií a naší neschopnost vstřebat vše, část kterou vidíme je založena na algoritmu. Inspirovala jsem se grafickou vizualizací algoritmu, která připomíná bludiště.